Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

 

 

Clubhistorie

Lang geleden waren er eens een paar mensen in een tuin in Zevenaar en zij speelden af en toe eens een potje jeu de boules en spraken erover.

De jongste van het stel, ene Chris werd aangezet om met behulp van de anderen een oproep te plaatsen om te zien of er bij anderen ook interesse bestond.

Diverse personen reageerden en kwamen bijeen in hetTom Okkercentrum te Zevenaar (wat nu bekend staat als de tennishal). Daar werd de vereniging feitelijk opgericht. Het groepje, want een vereniging was het nog lang niet, besloot, om na overleg met de beheerder van het centrum , aldaar een baan aan te leggen van bielzen en gravel. We zwoegden in onze vrije tijd en met meegebrachte kruiwagens werd in enkele weken een baan aangelegd. De groep kon spelen! Chris was intussen door omstandigheden verdwenen. De overige initiatiefnemers runden tijdelijk de zaak.

Nieuwe leden druppelden binnen, waaronder ene John Frooy. Hij was ook lid van een club uit Maastricht en kende het spelletje goed. Hij werd onze leermeester.Natuurlijk hadden we ook onze eigen knowhow, opgedaan in Frankrijk.

Het volgende seizoen vroeg het tenniscentrum ineens veel huur voor de baan. Dat wilden we niet accepteren en dus vertrokken we naar het parkeerterrein van Rosorum. Daar hebben we een leuke tijd gehad.

Koffie en limonade werden meegebracht, klapstoeltjes erbij en spelen maar. De wandelaars die langs kwamen werden geinformeerd en de groep groeide verder.

We moesten de zaak organisatorisch beter op poten zetten. er werd een vergadering belegd in "Ons Huis" te Zevenaar en op diezelfde vergadering, op 16 oktober 1985, werd de JEU DE BOULESCLUB ZEVENAAR officieel opgericht. Als feitelijke oprichtingsdatum werd 11-3-1985 aangehouden.

Tevens werd een eerste bestuur gekozen. Dat bestond uit:

voorzitter Freek van Dijk
vice-voorzitter Theo Saat
secretaris Rob van Dijk
penningmeester Rob Hendrichs
lid (PR) Leny Polman

Vooral de penningmeester was geweldig, we hadden geen cent en toch werden alle rekeningen voldaan. Na verloop van weken verliep alles weer glad. Behalve de financïele moeilijkheden kwam er nog veel meer op ons af. We zochten een manege voor de winter: het werd de Boleemhoeve.

Het was er reuze gezellig, dankzij de barbeheerder compleet met bingo's. Maar het was er beneden in de manege ook oh zo koud!!!

En soms moest je wachten met spelen, want dan was er een of andere rijke pief uit Iran, compleet met wit zijden sjaal, die een springpaard kwam bekijken. Dat ging om tonnen geld. Na die keuring konden wij dan weer verder spelen.

Rosorum werd ook ingeruild voor de Boleemhoeve, zodat we daar nu winter en zomer speelden. Het kaas en broodtoernooi ontstond (idee Rob H.) en werd daar gehouden. Na 1 zomer Boleemhoeve wilden we wat anders.

Er volgden besprekingen met de gemeente over Het Grieth, maar het zover was het nog niet. Eerst volgde nog het parkeerterrein tegenover de Coop (sintels). Daarna volgde in Babberich het grind terrein bij een groot restaurant. Met verlichting! Daar werd het 1e Liemerstoernooi gespeeld.

Intussen werd door de gemeente een baan aangelegd op het Grieth. Maar het werd nooit wat het had moeten worden. fouten bij de aanleg (de kermisexploitantenkankerden geweldig) en de slechte verhouding met de cafe-baas tegenover de baan waren mede-oorzaak.

Onder een nieuwe voorzitter, Wim Bovelander, kwam de Panoven in zicht. Nog weer later volgde het huidige terrein.

Ondertussen was het ledenbestand aardig uitgebreid. Ook met kwaliteit, o.a. Tom Ruijfrok, een speler die in de nationale jeugdploeg had gezeten en inderdaad de zoon van... Jammer dat hij is weggegaan.

We gingen competitie spelen met goede resultaten. Er kwam zomaar een trainingsavond, gegeven door Toon van Alebeek. De Boleemhoeve in de winter werd ingeruild voor manege Nas te Didam.

Freek van Dijk

logo JBCZ

Onze vereniging is opgericht op 11 maart 1985.

De eerste speelvelden waren: Tom Ockercentrum, parkeerplaats Rosorum, parkeerplaats Panoven, parkeerplaats kermisterrein.

De kantine was dan de kofferbak van een auto.

De manege in Didam was de winteraccomodatie.

Door doorzettingsvermogen van enkele leden werd het huidige terrein verkregen van de gemeente en werd daar op 11 november 1992 een bescheiden kantine gebouwd met plm. 30 zitplaatsen, met luifel. Zij waren apetrots toen op 18 april 1993 de kantine werd geopend.

Het seizoen om te spelen liep van maart tot november, en 's winters in de manege zoals gezegd.

Op 15 juli 1999 werd gestart met de boulodrome; 29 september werd het boulodrome opgeleverd en 30 april 2000 was de officiele opening. Later werd het boulodrome vergroot met 4 banen en een inpandige kantine.

 

Hoe is een en ander tot stand gekomen?

Het casco van het boulodrome is door aannemer Montabo geplaatst en de afwerking werd door de eigen leden verricht. Later is de hal geisoleerd en voorzien van een dubbele wand, weer later werd er verwarming door middel van 2 heaters aangelegd.

 

 

Hoe zijn wij aan de inrichting gekomen? Hier een beknopte samenvatting.

Grindtegels in en om de hal werden overal gratis vandaan gehaald; planken gehaald bij de spiegelfabriek in Duiven, veel sjouwwerk.

TL balken in verband met renovatie gratis verkregen van een ziekenhuis.

Verf gekregen van 2 schildersbedrijven door het mengen van restanten verf.

Keukenblok werd gehaald bij een kennis in Stokkum.

Aanrechtblokje in de hal, alsmede de close-in boiler werd door een van de leden gesponsord.

160 m2 vloerbedekking in de kantine is gratis geschonken in verband van de verbouwing van een schoenenzaak.

CV installatie werd van woningbouwvereniging Lobith overgenomen, in verband met sloop van woningen, met onder andere 3 Nefit ketels en verwarmingsradiatoren.

WC potten, kranen, wasbakjes, zeepdispensers, betegeling toiletten en keuken, werden gesponsord door leden.

De keuken met bar werd zelf ontworpen en vervolgens opgesteld door de bouwcommissie.

Er werd van de bosbouwschool in Velp, via een kennis, gratis een leslokaal gekregen dat de huidige kantine is geworden, geheel dubbelwandig van trespa en volgens Zweedse normen geisoleerd. Het lokaal werd voor 98% zelf naar Zevenaar vervoerd en opgeslagen, in afwachting tot er weer geld beschikbaar was om het op te bouwen.

De nieuwe kantine werd op 18 november 2011 in gebruik genomen

Verder hebben wij het buitenterrein aangelegd met de nodige verlichting, een luifel aangebracht boven het terras, enz. enz.

Er zijn fotoalbums ter inzage beschikbaar over het verloop van de werkzaamheden, vraag er naar.

Ben Gasselink

Contact:

Informatie Algemeen tel.0316 529787   Informatie toernooien tel. 0316 331888
Informatie Groepsontvangsten tel 0316 224345   Postadres: JBCZ - Guido Gezellestraat 21 - 6901KZ   Zevenaar

 

 

Jeu de Boulesclub Zevenaar -JBCZ -Sportpark Hengelder -Hengelder 7 6902 PA Zevenaar -Clubhuis tel. 0316 341903

Joomla templates by a4joomla